x

Digitale transformatie. Culturele renovatie.

Een slotboodschap van Curator Fredo De Smet

“Een vraagje: wat is de rol van Jaouad?”, vroeg iemand me na de laatste Media & Culture Fast Forward talk over de Vlaamse cultuur. “Waarom?”, vroeg ik, anticiperend op kritiek. “Het is geen kritiek,” ging de persoon verder, “ik vroeg het me gewoon af. Is hij moderator of deelnemer aan het debat?” Goede vraag, dacht ik. Het antwoord ligt ergens tussenin. 

Moderatoren kiezen die een beetje buiten de lijntjes kleuren, dat doen we wel vaker bij Media & Culture Fast Forward. Tom Van de Weghe bijvoorbeeld. Een VRT NWS-journalist die zichzelf in Stanford omschoolde tot AI-expert en die voor ons de sessie over data leidde. Zoiets loont. Nog een goed voorbeeld is Karolien Debecker. De Radio 2-presentatrice praatte met Peter Hinssen over innovatie en disruptie. En ze fonkelde. 

Naast onze vele praatgasten worden ook onze moderatoren zorgvuldig gecureerd. Ze worden gekozen omdat ze tot twee verschillende werelden behoren. Net zoals makers die op onderzoek gaan, zweven moderatoren vaak tussen afgebakende domeinen in. Laat Media & Culture Fast Forward dan dé plek zijn waar deze spraakmakers elkaar ontmoeten. Changemakers durf ik ze noemen, ook al is het een buzzword

Deze ontmoetingen gebeurden noodgedwongen digitaal in 2020, waardoor we aan interactie moesten inboeten. Niettemin is het opzet van de voorbije editie wel geslaagd. Een kruispunt tussen media en cultuur opzoeken, dat was onze missie. Uit de meer dan 10.000 ticketregistraties blijkt dat ook de bezoeker dat kruispunt waardeert. Cultuurproducenten leerden van mediaprofessionals en mediamakers luisterden naar culturele creativo’s. Een kruisbestuiving, zo heet dat dan. Ja, nog zo een beladen woord, tot je wetenschapper Karine Van Doninck erover hoort praten

CTRL ACT DELETE, zo klonk de tagline van Media & Culture Fast Forward ambitieus. Zijn we klaar voor een system reboot, nu ons festival achter de rug is? Natuurlijk niet. Daarvoor zit er te veel waarde in deze sector en te veel knowhow in dit netwerk. Laten we niet alles te grabbel gooien, maar in plaats daarvan de digitale transformatie met een culturele renovatie combineren. Want als er één ding is wat de lockdown ons leerde, dan is het de betekenis van waarde. In de maatschappij, in onze sectoren en binnen organisaties. 

Niettemin. Dit coronatijdperk dwingt ons om producten te herdenken, verhalen te hervertellen en relevantie te herdefiniëren. 

Dat is ook wat wij nu gaan doen. 

We sluiten dit hoofdstuk af. 

We zetten deze nieuwsbrief op pauze. 

De blik naar binnen. 

Time to reboot. 

Again. 

 

Tot binnenkort. 

Fredo De Smet – en het Media & Culture Fast Forward team