x

Het is beslist! In december organiseren we een hybride pop-upcafé.

De reboot van ons slotevent stuurde ons opnieuw op locatiejacht. - 10.09

Een event dat groter, spectaculairder en nog allesomvattender zou worden dan de vorige editie. Zo kondigden we begin dit jaar Media Fast Forward 2020 aan, met een extra dag, Culture Fast Forward, helemaal gefocust op cultuur. Als een volwaardig festival ontpopten we ons tot een meerdaagse. Wat er toen gebeurde, moeten we je niet meer uitleggen…

We spreken met curator Fredo De Smet over de editie van 2020, die als slogan ‘CTRL ACT DEL’ heeft. Toepasselijk, want ook het event zelf moest een reboot ondergaan.

Fredo: We hebben overwogen om te annuleren. Toen duidelijk werd welk effect de pandemie op evenementen had, leek dat de enige optie. Maar als je van jezelf claimt een inspiratiebron te zijn voor creatives en innovators moet je zélf het goede voorbeeld geven.

 

Opgeven was dus geen optie. Maar hoe reboot je een festival van die schaal? 

Fredo: We hebben eraan gedacht om volledig online te gaan. Andere events zoals Tomorrowland en IBC hebben het ons voorgedaan. Maar bij zo’n online events mis je toch dat fysiek contact. We vinden het nu net belangrijker dan ooit om een fysieke ontmoeting op poten te zetten. We willen meer dan gewoon inspiratie bieden. We willen dit jaar dat mensen elkaar kunnen zien. En dus moesten we back to the drawing board

En dat moest meer dan eens. Jezelf opnieuw heruitvinden: hoe doe je dat op zo’n korte tijd? 

Fredo: Evident is het zeker niet. Maar eigenlijk vind ik het wel plezant. De kunst is om bij elke nieuwe versie niet alleen je eigen motivatie, maar ook die van het team en de stakeholders snel weer op te krikken en alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Hiervoor is het handig om duidelijke scenario’s te ontwikkelen. Dit wordt trouwens ook in de luchtvaart en bij militaire opleidingen gedaan. Om een piloot te trainen om juist te reageren op onverwachte situaties worden allerlei scenario’s ontwikkeld. Het is een methodiek die we bij VRT Strategie wel vaker gebruiken. Hoe kan je je project heruitvinden? Door helder en transparant te communiceren! Door op de proppen te komen met duidelijke scenario’s, blijft iedereen meedoen. 

(lees verder onder de foto)

Hoe ziet het huidige scenario eruit?

Fredo: Ik heb de schaar gezet in ons oorspronkelijke schema. We hebben alle lezingen, sessies en workshops geëvalueerd en verdeeld over een reeks micro-events met een kleiner publiek. Zo krijg je het coronaproof. Het is de perfecte opportuniteit om meer niches aan te spreken. Dit is een kans om ook inhoudelijk aan een reboot te werken en zo meer communities bij elkaar te brengen.

Daarom hebben we beslist een pop-upcafé te openen. We gaan op zoek naar een festivalgevoel en dat vier dagen lang.

 

Dat bij elkaar brengen, is dat dan online? Of toch maar IRL?

Fredo: Why not both? Veel mensen voelen zich nog niet comfortabel om naar grote events af te zakken.. Daarom gaan we voor full hybride. We mikken op een kleine groep die alles ter plaatse volgt en een grote massa die elke sessie online kan bijwonen. Deze combinatie werkt, dat hebben we gezien bij NTGent eind augustus. Daar slaagden we erin om de fysieke en digitale beleving helemaal te verstrengelen met elkaar. 

 

Vorig jaar zat dat publiek in The Egg in Brussel. Waar zitten we nu?

Fredo: Goede vraag. De laatste weken hebben we ook op dat vlak gereboot. Nu het opzet helemaal anders is, ligt de keuze voor een locatie opnieuw open. Moeten we wel in Brussel blijven? Veel bezoekers komen – in tegenstelling tot andere jaren – niet rechtstreeks van hun werk, maar gewoon van thuis. En wat met natuur? De laatste maanden zijn we openluchtactiviteiten allemaal meer gaan appreciëren. Waarom niet uitwijken naar een minder stedelijke context? Er leken steeds mogelijkheden en opportuniteiten bij te komen. 

 

Komaan, hou ons niet langer in spanning.

Fredo: Media & Culture Fast Forward gaat dit jaar door in KANAL – Centre Pompidou én in Kaaitheater, twee aan elkaar palende plekken in Brussel. Nadat we al die locaties hadden bezocht – een kasteel, iets in ‘t groen, industriële pop-ups – zijn we uiteindelijk verliefd geworden op deze buurpanden. En geef toe: ze ademen cultuur uit!

(lees verder onder de foto)

Dus we blijven in Brussel?

Fredo: Ja, inderdaad. We hadden off-grid kunnen gaan en deconnecteren in de natuur. Maar daarmee doen we tekort aan vele jonge makers zonder wagen. Het moet open en toegankelijk zijn voor iedereen. Met Kaaitheater en KANAL – Centre Pompidou zitten we op een steenworp van Brussel-Noord. Dus geen event in The Egg, maar een echt meeting point van maandag 14 tot donderdag 17 december. Een rebootcafé als het ware. Echt waar, ik heb er veel zin in. 

 

Kan je al iets verklappen over de programmatie?

Fredo: Net zoals de vorige jaren zijn er zowel strategische talks en topics, sessies met makers en start-ups en ook debatten over maatschappelijke uitdagingen of grote vragen. Geef ons nog een maandje en dan vertellen we je helemaal hoe het programma in mekaar zit.