x

Is gaming dé oplossing voor onze maatschappelijke reboot?

Een interview met Youri Loedts (VAF) - 17.09

De kans is groot dat jij de afgelopen maanden (opnieuw) bent beginnen gamen. Geen betere manier om te ontsnappen aan de werkelijkheid. En bovendien geen veiligere manier om met je vrienden af te spreken. Over gamen gesproken: ook op Media Fast Forward kunnen we er niet omheen. In de sessie Gamemedia bijvoorbeeld, brengen we game- en mediamakers samen. Dit, onder het modererend oog van Youri Loedts, hoofd van de game-afdeling van het VAF.

Youri, jij bent geen onbekende voor ons. Vorig jaar was je o.a. moderator van de Meet The Makers sessie rond gaming. Wat is jou bijgebleven?

Youri: Ik vind het altijd tof om zo’n gesprek te leiden, op gang te trekken. In die sessie sprak ik met gaming influencers. Die krijgen vaak een negatieve connotatie, maar zij zijn in mijn ogen een nieuw soort journalisten. Uiteraard moet je opletten voor de “valsspelers”. Maar ik vind content creators net zo waardevol als klassieke reviewers. Meer en meer consumenten halen hun informatie ook uit let’s plays (video’s waarin je toekijkt terwijl gamers een spel spelen en vaak ook becommentariëren, n.v.d.r.). Mijn zoontje van tien pikt bijvoorbeeld heel wat op via YouTube.

Veel van die influencers spreken inderdaad een heel jong doelpubliek aan. Ik zie weinig overlap met de gemiddelde Media Fast Forward bezoeker…

Youri: Klopt, maar anderzijds zijn games niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. En dat weet Fredo (De Smet, curator n.v.d.r.) ook. Zeker de laatste jaren merk ik dat we evolueren naar een maatschappij met meer respect voor games. De mensen die opgegroeid zijn met games, zitten nu in hoge posities. Zij hebben nu de touwtjes in handen en dat is tof om te zien. De overheid heeft trouwens een actieplan rond gaming, waarbij de VRT ook betrokken is.

Dus het spreekt voor zich dat we jou dit jaar weer mogen verwachten. Wat ben je van plan?

Youri: Dit jaar organiseren we Gamemedia, een interactieve sessie rond games, waarin we game- en mediamakers samenbrengen. We laten verschillende cases aan bod komen en we voorzien tijd voor gesprekken en overleg. Het programma is nog volop in de maak, dus meer kan ik er voorlopig niet over kwijt. Maar we zullen het bijvoorbeeld over de succesvolle ‘De Slimste Mens Ter Wereld’-app hebben.

Wat verbindt die gamemakers en mediamakers? 

Youri: Steeds vaker worden game engines gebruikt bij het maken van TV-series, zoals Unreal of Unity. Er is meer en meer overlap tussen game design en animatie voor film of TV. De sets van The Mandalorian zijn bijvoorbeeld gedeeltelijk gemaakt via Unreal. Dat maakt game developers natuurlijk heel gegeerd. Zelfs de bankensector vindt ze bijzonder interessant, bijvoorbeeld om applicaties voor hen te ontwikkelen.

Dat klinkt als de ideale match met Media Fast Forward. Zie je gaming ook thuishoren bij Culture Fast Forward? Youri: Zeker! Ook op cultureel vlak spelen games een belangrijke rol. Ik denk bijvoorbeeld aan The Almost Gone, een Vlaamse game van de Leuvense game studio Happy Volcano, met een sterk narratief karakter. De verhaallijn is geschreven door auteur Joost Vandecasteele en behandelt zware thema’s zoals echtscheidingen en het hiernamaals. Dit soort verhalende games is de laatste jaren ook in opmars.

En eigenlijk is gaming zelf ook een vorm van cultuur.
Youri: Absoluut! Ik zie dat al 20 jaar als cultuur. Er wordt nog te vaak neergekeken op gamers, alsof ze een bende tienerjongens zijn. Mensen beseffen niet hoe breed het gamma is. Net zoals er blockbuster games zijn, bestaan er ook indie games. Of games met heel veel inhoud en diepgang. Met diversiteit of een adembenemende soundtrack.

Denk je dat de media een grote rol speelt in dat eenzijdige beeld van gamers?
Youri: De media schiet vooral in actie als het fout loopt. Terwijl er zoveel positieve verhalen te vertellen zijn. Na de lockdown dit voorjaar kan ik me voorstellen dat er wel iets te vertellen valt. Mijn kinderen hebben de laatste maanden meer gegamed dan ik ze anders zou toelaten, net omdat ze dankzij die online games nog contact konden houden met hun vriendjes. Die games zijn altijd al een virtuele speelplaats geweest. Maar met de sluiting van de scholen werden ze de enige speelplaats die ze hadden. Het is bovendien meer dan enkel spelletjes spelen. Animal Crossing bijvoorbeeld heeft heel veel mensen tot rust gebracht in een waanzinnig onzekere en stresserende periode. En als je kijkt naar welke evenementen er in Fortnite worden georganiseerd, is het ook een vorm van samen dingen beleven.

Fortnite is zeker meer dan een spel alleen. Zou het een goede locatie zijn om Media Fast Forward te organiseren?
Youri: Nee, dat denk ik niet. Maar misschien kunnen we het wel organiseren in VR? Het Amerikaanse festival Burning Man deed dat dit jaar. Dat was een hele ervaring. Het was helemaal niet hetzelfde, maar wel tof. Maar zo’n digitale versie moet ook wel écht goed zijn. Ik heb al heel veel pogingen gezien die de bal mis sloegen. Steriele omgevingen, vreemde avatars. Burning Man was samen met kunstenaars gemaakt. Dat bestond eigenlijk uit kunstwerken zonder beperkingen van onze wereld. Het opent deuren naar een wereld waar we geen toegang tot hebben.

Last words?
Youri: Ik hoop dat meer mensen het medium ontdekken of herontdekken. Veel mensen zijn het ontgroeid. Het is sowieso interessant om eens te kijken wat er veranderd is, wat er te rapen valt. Voor iedereen is er iets dat hen zal ontroeren, entertainen, voor ieder wat wils. Je moet iemand vinden om je te begeleiden en soms zijn dat je eigen kinderen. En dat is meteen ook tof om samen met je kinderen te doen.

 

Interview door Jacotte Brokken
Analog & digital creative
Media & Culture Fast Forward