x

Samenwerken & kennis delen: zo overleef je als mediaorganisatie

Een interview met Sarah Geeroms (Future Media Hubs) - 15.10

Binnen twee maanden vindt Media & Culture Fast Forward plaats en dat is best nog lang wachten. Daarom verklappen we elke week een stukje van het programma. Vandaag praten we met Sarah Geeroms, hoofd van de Future Media Hubs.

Laten we beginnen bij het begin. Future Media Hubs, wat is dat?

Sarah: Future Media Hubs fungeert als internationaal netwerk van publieke en commerciële mediaorganisaties. We bevorderen innovatie door middel van samenwerking en kennisdeling via diverse hubs en richten ons op de verdere ontwikkeling van de mediasector. We zijn nu met een 50-tal mensen van 25 verschillende mediabedrijven. En nog een belangrijk detail: Future Media Hubs is een VRT-initiatief in samenwerking met RTBF.

Dat is interessant, want hoewel VRT en RTBF in hetzelfde gebouw zitten, wordt de gang tussen de twee bitter weinig overgestoken. 

Sarah: Reden te meer om deze samenwerking op poten te zetten. We zijn allebei goed geplaatst binnen Europa om een prominente rol te spelen in media-innovatie. We willen die positie in Brussel echt uitspelen en het is heel interessant om dat samen met RTBF te kunnen doen. 

Verschillende hubs dus, verzameld onder een overkoepelende hub. Waar houdt elk van hen zich mee bezig?

Sarah: De Sandbox Hub is gestart met de internationalisatie van onze eigen VRT Sandbox. Hier willen we start-ups de kans geven hun business op te schalen door hen in contact te brengen met mediaorganisaties, door hen pitchopportuniteiten te bieden etc.

Parallel hiermee is er de Video Snackbar Hub als internationaal verlengde van de reguliere Video Snackbar. Daar focussen we op contentmakers en technologie-experten die experimenteren met de nieuwste technologieën en media workflows.

De Open Labs Hub, tot slot, is de jongste van de drie en heeft als doel jong en creatief digitaal talent te begeleiden binnen ondernemingen. En dan vooral om de reeds bestaande ‘Young Labs’ die dit al doen te verenigen onder één Europees initiatief.  

Al die hubs en de koepel zijn zeer recent. In welke mate laten jullie je begeleiden om alles tot een goed eind te brengen?

Sarah: De oudste van de drie, Sandbox Hub, is in 2018 gestart. Begin dit jaar kwam de Video Snackbar Hub erbij en een paar maanden geleden lanceerden we de Open Labs Hub. Future Media Hubs als brand is eigenlijk nog niet officieel gelanceerd. We plannen dit in 2021 te doen, in de hoop ook fysiek samen te kunnen komen met alle leden. 

Dat we ons laten ondersteunen, is inderdaad belangrijk. En dat doen we met een advisory board van zes leden, drie uit de commerciële media, drie uit de publieke media. Alle zes hebben ze een impressionant parcours afgelegd in de Europese mediawereld. Zij zijn onze ambassadeurs en denken mee over onze langetermijnstrategie.

Voor we het over die lange termijn hebben, misschien eerst eens kijken naar de nabije toekomst. Waar zijn jullie nu mee bezig?

Sarah: Volgende week, op dinsdag 20 oktober, organiseren we een sessie voor Slush. Dat is een van de grootste start-upfestivals ter wereld. Normaal gezien gaat Slush elk jaar door in Helsinki. Maar dit jaar mag ik mijn sneeuwbotten en dikke winterjas in de kast laten hangen, want er is noodgedwongen voor een online alternatief gekozen. We hebben er de afgelopen jaren steeds een media side event georganiseerd, maar dit jaar maken we voor het eerst deel uit van het officiële Slush Node programma!

Wat zijn jullie van plan?

Sarah: Het wordt een sessie over het runnen van een start-up of bedrijf in crisis. We doen dit voor de derde keer op rij in samenwerking met Flanders Investment and Trade. We slaan ditmaal de handen in elkaar met Media & Culture Fast Forward. ‘CTRL ACT DEL’ is ook voor start-ups een relevant thema in deze tijden. Daarom laten we een paar start-ups aan het woord over hoe ze zijn omgegaan met deze crisis, zoals de Vlaamse Bothrs. En we voorzien een muzikaal intermezzo, door Charlotte Caluwaerts & Reinhard Vanbergen

Hoe ziet het programma eruit?

Sarah: Eerst blijven we nog even in Finland met Noora Alanne, hoofd van de ‘New Growth’-afdeling van Finnmedia. We gaan met haar in debat over hoe mediabedrijven zich kunnen heruitvinden in tijden van crisis. Daarna laten we Dado Van Peteghem aan het woord, die trouwens ook op Media & Culture Fast Forward komt spreken. Zijn expertise ligt bij het begeleiden van organisaties tijdens een transformatie, iets wat zeker van toepassing is nu. Om af te sluiten geven we ook nog het woord aan een paar start-ups uit ons netwerk. 

Iets om naar uit te kijken! En over dingen om naar uit te kijken gesproken: in december mogen we jullie ook verwachten op Media & Culture Fast Forward. Wat nemen jullie mee van de vorige editie?

Sarah: Ons hoofddoel is de juiste mensen met elkaar in contact brengen. Het verhaal van Red Bull Media House en Azilpix dat je in de aftermovie ziet, is er bijvoorbeeld eentje dat mede dankzij de hubs gebeurde. Het is heel fijn om achteraf het resultaat van zo’n samenwerking te zien. Vorig jaar hadden we overigens de dag na Media Fast Forward een strategische sessie met de Sandbox Hub. Dat waren we dit jaar ook van plan, maar dat zal uiteraard moeilijk worden.

Wat komt er dan wel dit jaar?

Sarah: Een aantal van onze hubleden en start-ups zitten al verweven in sessies en panelgesprekken: de Sandbox Hub in de VRT Sandbox Sessions en de Video Snackbar Hub in Meet the Makers. En ook in de meet-and-greetsessies, ter vervanging van Startup Street, zal je onze aanwezigheid voelen. 

Netwerken zal dit jaar digitaal moeten. Hoe belangrijk is dat persoonlijke contact voor de hubs?

Sarah: Zeer belangrijk. Vóór de crisis probeerden we onze contacten zo vaak mogelijk face to face te ontmoeten. Nu gebeurt dat allemaal online, maar je merkt daardoor toch nog meer de waarde van dat in real life contact. We worden nu verplicht om out of the box te denken om de kwaliteit en impact van alle hubs te blijven garanderen. 

Bijvoorbeeld door online events te organiseren. 20 oktober staat alvast genoteerd! Heb je nog een laatste advies?

Sarah: Als lokaal mediabedrijf ben je te klein om in je eentje te overleven in deze snel veranderende wereld. Het is dus van groot belang om samen te werken met andere mediabedrijven en start-ups. Investeren in netwerk en kennis is de boodschap. Je kan er alleen maar bij winnen!

Interview door Jacotte Brokken
Analog & digital creative