x

Wat doet VRT Sandbox dit jaar op Media & Culture Fast Forward?

En wie nodigen ze uit? - 01.10

De line-up voor Media & Culture Fast Forward krijgt almaar meer vorm en dus lichten we wekelijks een tipje van de sluier. Vandaag praten we met Peter De Paepe van VRT Sandbox. Beginnen bij het begin: wat is VRT Sandbox?

Peter: VRT Sandbox is de accelerator van VRT. Wij gaan op zoek naar de sterkste nationale en internationale startups en scaleups om korte samenwerkingen op te zetten en daar vooral veel uit te leren. Zo voeden we onze strategie rond technologie en content, door ook kennis buiten VRT binnen te halen. 

Sandbox, een zandbak dus. Zien jullie jezelf als de speeltuin van de VRT?

Peter: (lacht) Eigenlijk wel, maar dan zeker een professionele speeltuin. We zorgen dat we snel kunnen samenwerken, zonder al te veel administratieve poespas. Er mag getest, veel geprobeerd en zelfs gefaald worden, maar onze tests moeten wel altijd binnen de strategie van VRT passen. 

In juni vierden jullie het 5-jarige bestaan van VRT Sandbox. Hoe is jullie werkwijze geëvolueerd doorheen de jaren?

Peter: Vijf jaar geleden zijn we inderdaad begonnen uit een nood binnen de startup community. Voor hen was het heel moeilijk om bij VRT binnen te geraken. En eens binnen was ook de weg naar de juiste personen vinden niet evident. Sandbox werd een aanspreekpunt. Wij stonden startups bij in het vinden van de juiste match.

Na een jaar of drie hebben we de Sandbox uitgebreid met een internationale hub, samen met 19 commerciële en niet-commerciële partijen over heel Europa. Als startup is het tegenwoordig ontzettend belangrijk om meteen internationaal door te groeien om te kunnen overleven. Vandaar werd de Sandbox Hub meteen ook een platform om Vlaamse startups op Europees niveau een duwtje in de rug te geven. En we krijgen via die hub ook veel kennis binnen van andere mediahuizen in Europa zoals BBC of Red Bull Media House.

Sinds kort hebben we ook coaching toegevoegd aan ons pakket. Met het programma Media Motor Europe helpen we startups bij sales, marketing,… We helpen hen ook bepalen welke profielen er nog ontbreken binnen hun team.

En naast onze VRT Sandbox hebben we ondertussen ook een eigen fonds, Media Invest Vlaanderen, een joint-venture tussen VRT en PMV (Participatiemaatschappij Vlaanderen). Zo kunnen we ook zelf investeren in veelbelovende scaleups uit Vlaanderen en Brussel die ook Europees of internationaal willen groeien. We investeerden op die manier al in de universele videoplayer van Theoplayer en in game developer Cybernetic Walrus

Wie vorig jaar op Media Fast Forward was, herinnert zich ongetwijfeld de lange startup street, waar zo’n 60 startups hun werk konden voorstellen. Wat nemen jullie mee van de vorige editie?

Peter: 2019 was heel geslaagd voor ons en wel om twee redenen. De Startup Street, zoals je zegt, heeft opnieuw veel bedrijven de kans gegeven om hun werk te laten zien en om te netwerken. Maar wat ik vooral geslaagd vond, was onze Sandbox Stage. Daar hebben we de verhalen van onze startups nog beter getoond. Hoe ze passen binnen de belangrijke strategische peilers van VRT. En dat ze cruciaal zijn om ons als VRT heel wendbaar te maken in een snel veranderend medialandschap.

Die startup street zal er dit jaar helaas niet kunnen zijn. Wat mogen we dan wel verwachten?

Peter: Klopt. Net zoals Media & Culture Fast Forward zelf hebben wij onze bijdrage ook moeten rebooten. En dat heeft ons de laatste weken enorm bezig gehouden. We willen het natuurlijk nog steeds zinvol maken voor zowel de startups als VRT en andere geïnteresseerde partners. 

Daarom gaan we verschillende, kleinschalige Meet & Greets organiseren. We gaan een aantal startups op voorhand matchen met specifieke partners binnen VRT. Zij gaan ter plekke met elkaar in gesprek en dat gesprek kan je dan ook online volgen. Je kan ook zelf vragen insturen, zodanig dat de Meet & Greets helemaal hybride en interactief worden.

En wat met de Sandbox Stage?

Peter: Die komt er dit jaar ook, zij het met minder mensen, maar opnieuw hybride en interactief. Onze host wordt Magali De Reu. Je kent haar misschien van haar online videoreeks TechMag, waarin ze met Vlaamse en af en toe ook internationale ondernemers praat. 

Kan je al verklappen met wie Magali zal praten op Media & Culture Fast Forward?

Peter: De line-up wordt nog volop gemaakt, maar ik kan wel al een paar namen lossen. Zo zijn we heel blij om Dado Van Peteghem en Omar Mohout te ontvangen. Die eerste is een van de coaches bij VRT Sandbox. Hij schreef onlangs een boek over de kracht van samenwerkingen (Metasystems – How Trust Can Change the World). Dat je tegenwoordig ook in de KBC-app voetbal kan kijken, is een voorbeeld van zo’n bijzondere samenwerking. En daarover zal Dado het een en ander kunnen vertellen. 

Omar Mohout is iemand die de startup-markt van dichtbij volgt. Hij ontwikkelde een interessante manier om tendensen te meten. Op basis van groei in personeel en kapitaal voorspelt hij eigenlijk hoe de markt zal verschuiven in de komende jaren. Naar dit gesprek kijk ik zelf ook ontzettend hard uit. 

Media & Culture Fast Forward is een inspiratie-event. Maar ik denk ik het geval van VRT Sandbox vooral ook een netwerkevent. Hoe zie je dat in 2020 gebeuren, in die hybride context?

Peter: Tijdens de Meet & Greets met de startups zal er zeker en vast nog genetwerkt kunnen worden, alleen zal dit dan meer één op één zijn. We laten sowieso de stream iets langer open staan, zodat mensen van thuis uit ook na de talks met elkaar in dialoog kunnen gaan. 

Het is dit jaar niet de bedoeling om vier dagen lang alles op je af te laten komen. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand 4 dagen onafgebroken voor z’n computerscherm zal zitten. Daarom raad ik de mensen aan om op voorhand al een paar sessies te selecteren. En eens je mee volgt, zal je je weg wel vinden. 

Ik kijk er al naar uit! Nog één vraagje: dit jaar organiseren we naast Media ook Culture Fast Forward. Is VRT Sandbox ook met cultuur bezig?

Peter: Zeker wel! Technologie en content en ook cultuurcontent, als ik het zo mag noemen, hangen meer en meer samen. We zijn op dit moment bijvoorbeeld met DeBuren, een belangrijke culturele speler, aan het kijken hoe we samen met één van onze startups en VRT tot nieuwe ideeën kunnen komen. Technologie en content komen elke dag dichter bij mekaar en kunnen elkaar alleen maar versterken. Dus bij dezen een warme oproep aan contentmakers: wees welkom bij onze Sandbox Stage, ook online!

Is genoteerd. Tot dan!

Interview door Jacotte Brokken
Analog & Digital Creative
Media & Culture Fast Forward