x

Op zoek naar een boek? We’ve got it covered!

Zes zomerse boekentips - 03.08

De zomer van 2020 is niet zoals andere zomers. Corona gooit roet in het eten van onze typische vakantieplanning. Reizen worden aangepast, uitgesteld of geannuleerd. Maar gelukkig is er één constante: boeken. Die kunnen ze ons niet afpakken.
Kan jij nog wat tips voor lectuur gebruiken?
Wij gingen te rade bij enkele vrienden van Media Fast Forward & Culture Fast Forward.

STIJN VERCAMER

Stijn Vercamer werkt als digitaal directeur bij Mediahuis en is dit jaar co-curator van de sessie ‘Redefining relevance’ op Media Fast Forward

Newsmakers: Artificial Intelligence and the Future of Journalism – Francesco Marconi

De centrale gedachte van dit boek is dat artificiële intelligentie journalisten moet ondersteunen, niet vervangen. Marconi geeft voorbeelden van hoe dat in het verleden al is gebeurd. De eerste hoofdstukken voelen niet meteen dwingend aan. Eventueel kan je daar iets sneller doorgaan en dingen skippen. Maar lees vooral het derde en laatste hoofdstuk. Het is een stuk concreter en gaat in op de idee van ‘iteratieve journalistiek’. Dit is stukken schrijven op een agile manier: je bakent een onderwerp af en bekijkt wat je nodig hebt om tot een ‘minimum viable story’ te komen (in plaats van een minimum viable product). Daarna kijk je hoe je publiek erop reageert. Willen mensen meer of iets anders? Wat is hun feedback? Willen ze meewerken aan het vervolg? Enzovoort. In dat proces kan heel wat AI worden ingezet: geautomatiseerde verhalen (beurskoersen, sportuitslagen), nieuwe invalshoeken met databronnen, analyse van lezerscommentaren, …

THOMAS SMOLDERS

Thomas Smolders, bekend van de podcast Computer Club, modereerde op Media Fast Forward 2019 samen met Yasmien Naciri het grote nieuwsmakersdebat.

No Filter – Sarah Frier

Instagram bestaat 10 jaar en daar staat hij bij stil op zijn Medium-kanaal. De app heeft namelijk een grote impact gehad op media, visuele cultuur, trends, jongeren en de wereld in zijn geheel.
Een eerste artikel gaat over No Filter van journaliste Sarah Frier, die de geschiedenis van Instagram in een zeer sterk boek heeft opgetekend. Thomas: “Zo’n boeken zijn vaker slecht dan goed, omdat de rol van sommige mensen erin wordt overdreven (zoals in That Will Never Work van Netflix-oprichter Marc Randolph) of er zodanig veel sensatie in steekt dat de schrijver in kwestie ongetwijfeld conversaties opgeblazen heeft om ze ‘echt’ te maken. Bad Blood van John Carreyrou is een prima boek, maar no way dat iemand die je interviewt zich nog herinnert wat er woord voor woord gezegd is in een meeting van jaren geleden.”

EZRA EEMAN

Ezra Eemans parcours voerde hem van Vilvoorde via de Reyerslaan naar Genève. Hij mag naast ‘Head of Digital’ sinds kort ook ‘Transformation and Platforms’ op zijn EBU-visitekaartje schrijven. 

Not to Scale: How the Small Becomes Large, the Large Becomes Unthinkable, and the Unthinkable Becomes Possible – Jamer Hunt

In de tech industrie en de start-upwereld hoor je bij elk idee telkens de volgende vraag: “Does it scale?/Schaalt het een beetje?” Maar wat is schaal eigenlijk? Dingen groter, sneller, sterker maken. Maar evengoed kleiner, zwaarder en complexer. Schaal duwt ook terug. Het is iets weerbarstig en de effecten kunnen soms subtiel zijn. Bovendien heeft ‘digitaal’ onze relatie met schaal danig verstoort. Je kan tegenwoordig een hele bibliotheek makkelijk op een harde schijf opslaan. Het internet heeft elk begrip van tijd en afstand laten verdampen.
Auteur Jamer Hunt schreef er een boek over dat ik warm aanbeveel. Volgens hem wordt omgaan met die verrassende schaalveranderingen een van de belangrijkste overlevingsinstrumenten van de eenentwintigste eeuw. Not to Scale is een röntgenfoto van deze tijd. Het biedt zowel een diagnose van onze huidige toestand als een recept voor het navigeren door de complexiteit die schaalveranderingen creëren.

TINKA CLAEYS

Tinka Claeys is beleidsadviseur cultuur x innovatie bij VRT en co-curator van Culture Fast Forward

The Longing for Less: Living with Minimalism – Kyle Chayka

Dit boek leest als een bevlogen gesprek met een vriend op café. Cultuurcriticus en millennial Kyle Chayka geeft toe dat hij een minimalist is. Toen hij The Longing for Less begon te schrijven, liet hij zich afschrikken door hoe minimalisme was geworden – een zelfgenoegzame remedie die de laatkapitalistische malaise tegen ging met zelfhulpboeken van Marie Kondo en seizoensgebonden pelgrimstochten naar The Container Store. Of zoals hij opmerkt: “Als een woord of stijl overal is, verliest het meestal zijn oorspronkelijke betekenis”. Zijn eigen minimalisme was een gevolg van het leven als onderbetaalde schrijver in New York. Geen kelders en geen kasten betekende geen opslagruimte voor spullen.
Maar die twee soorten minimalisme – gestroomlijnde lifestyle-branding en afgedwongen soberheid – geven niet helemaal de enorme omvang weer van het onderwerp dat Chayka in dit boek verkent. Hij verdiept zich in kunst, architectuur, design, muziek en filosofie, omdat hij wil leren waarom het idee van “less is more” steeds weer opduikt en wat het echt betekent. Hij ziet het als een schaduwzijde van materiële vooruitgang, een reactie op overvloed, een manifestatie van de ontevredenheid van de beschaving. Er zijn prachtige inzichten, maar het interessantste is de idee dat de huidige minimalistische rage eigenlijk niets nieuws is. Door de geschiedenis heen zijn er in tijden van onzekerheid en chaos soortgelijke bewegingen ontstaan. Ze lijken een poging te zijn om een ​​soort orde te herstellen in een wereld die daar hardnekkig tegen is.
Een aanrader!

DEBBIE ESMANS

Debbie Esmans staat in voor beleid en strategie bij meemoo, een vzw die zich met steun van de Vlaamse Overheid inzet voor de digitale archiefwerking van organisaties in cultuur, media en overheid. 

Future politics. Living together in a world transformed by tech. – Jamie Susskind

Ik ontdekte het boek van Jamie Susskind via de vorige editie van Media Fast Forward. Het zoomt in op een combo die mij alvast erg boeit: technologie en beleid. Susskind, historicus, politiek wetenschapper en blijkbaar ook barista, onderzoekt een nieuwe manier om over beleid en politiek na te denken. De auteur verwoordt het treffend in zijn inleiding: “Together we will need to re-imagine what it means to be free or equal, what it means to have power or property and even what it means for a political system to be democratic”.
Het boek speelt in op de realiteit dat technologie ons niet alleen beïnvloedt als consument maar ook als burger. En duidt ook op de verbinding die we zouden moeten maken tussen o.m. cultuur en technologie. Cultuur – in de brede zin van ook reflectie en filosofie – zou zijn plek moeten vinden in het technologische debat en proces. Susskind zoekt naar een kader waarmee we kritisch en helder kunnen nadenken over de politieke consequenties van digitale innovatie. Hij behandelt vier concepten: macht, vrijheid, democratie en sociale rechtvaardigheid.
Politieke overheden worstelen vandaag nog regelmatig met hoe ze moeten omgaan met de macht van big tech, de impact van antitrust-lobbygroepen en de dreiging van cybersecurity-risico’s. Beleidsmakers zoeken naar de mate en soort van regulering van data, AI en privacy. Onmiskenbaar hebben we daarvoor nieuwe denkkaders nodig. En dan is – voor al wie daaraan ook als burger zijn/haar steentje wil bijdragen – dit boek welgekomen voer voor je brein.

FREDO DE SMET

Fredo De Smet is curator van Media Fast Forward & Culture Fast Forward en auteur van Artificial Stupidity. 

The Value of Everything – Maria Mazzucato

Wat de cultuur- en mediasector gemeen hebben – naast het feit dat ze in essentie allebei verhalen vertellen – is dat ze een impact op het publiek debat en het publiek belang hebben. En dit komt net door de verhalen die ze vertellen. Ironisch genoeg is het verhaal dat we over de publieke sector vertellen vaak nogal negatief. ‘De cultuursector is een sector die geld kost’, hoor je wel eens. Maar wat betekent dat eigenlijk, ‘geld kosten’? Wat is het verschil tussen waarde toevoegen en waarde onttrekken aan de economie? Dat is de vraag die Maria Mazzucato beantwoordt in haar laatste boek: De Waarde van Alles.
Ze neemt de lezer mee door een lesje geschiedenis in politieke economie, zoals dat vroeger heette. Het boek is namelijk (ook) geschreven voor niet-economen, zoals mijzelf. En het heeft een duidelijk doel voor ogen: de vraag ‘wat van waarde is’ weer in het centrum van ons economisch denken zetten.
Het laatste hoofdstuk kreeg de titel ‘Economie van de Hoop’. Ze pleit voor een economie die het publiek belang centraal zet, want “om echte verandering te bewerkstelligen moeten we verder gaan dan opzichzelfstaande problemen oplossen”. Zoiets klinkt bijzonder logisch in een jaar waarin we mondmaskers dragen en thuisblijven om elkaar gezond te houden.