Maandag 14.12

HOW-TO – HOE WORD JE EEN WEBINAREXPERT? (NL)

Webinars zijn dit jaar deel geworden van onze dagelijkse routine. Tips nodig? Tijdens dit uur stelden Florence Pérès (Speakersbase), Miet Claes (open summer of code – OKBE) en Hendrik Dacquin (Borgerhoff & Lamberigts) een webinarhandleiding samen.

MINISTER BENJAMIN DALLE IN GESPREK MET GENERATION M (NL)

Niemand minder dan minister Benjamin Dalle verzorgde de kick-off van ons mediafestival met een introductie over de toekomst van media. In die toekomstvisie werden ook jongeren aan het woord gelaten, want het is tenslotte hun toekomst. Samen met Dorianne Aussems (MNM) en Generation M blikte Dalle vooruit op de mogelijkheden van een reboot.

DEBAT – “VLAAMSE NETFLIX” AND CHILL (EN)

De “Vlaamse Netflix” stond lange tijd symbool voor een mediasector in de verdediging. Het bood een antwoord op de vraag: hoe wapenen we ons tegen buitenlandse platformen? Nu blijkt: door samen te werken en te schalen! Terwijl Mediahuis investeert in data- en audioplatformen, lanceren Telenet en DPG Media, samen met VRT, Streamz. Hoe helpen initiatieven als deze de media vooruit? Waar staat de mediasector binnen 10 jaar? Een uniek onderonsje tussen de CEO’s van Mediahuis, DPG Media, Telenet en de VRT.

NO PLANET, NO FILM (NL)

De gezondheidscrisis en de klimaatproblematiek beheersen de media. Maar zijn de media- en filmsector zichzelf voldoende bewust van hun eigen impact?

CULTURELE REVOLUTIE MET ANNE TERESA DE KEERSMAEKER EN IVO VAN HOVE (NL)

Begin dit jaar ging de musical West Side Story in een herwerkte versie van Ivo van Hove en Anne Teresa De Keersmaeker in première. De Broadway-klassieker werd door het duo de 21ste eeuw ingeloodst. Tijdens dit gesprek sprak Friedl’ Lesage met de gerenommeerde toneel- en operaregisseur en de choreografe over hun voorstelling, de samenwerking en beeldtaal. Hoe loopt hun leven als maker? Hoe slagen ze erin om zichzelf constant heruit te vinden? Welke lessen trokken zij uit dit vreemde jaar?

HOW-TO – HOE MAAK JE VAN JE NIEUWSBRIEF EEN SERIEUZE BUSINESS? (NL)

Podcasts en nieuwsbrieven zijn geen nieuw format. Toch beleven ze beide een echte revival. De nieuwsbrief is de voorbije jaren zelfs een autonoom digitaal product geworden. Mensen zien het als een platform om een community en business rond te bouwen. Maar hoe krijg je het meeste engagement uit je nieuwsbrieflezers? Tijdens deze sessie maakte Elger van der Wel samen met jullie een handleiding voor een succesvolle nieuwsbrief.

REDEFINING CREATIVITY (EN)

Laten we het concept van creativiteit herdenken. Is dit iets puur menselijks of kan ook AI creatief uit de hoek komen? Wat betekent auteurschap wanneer een machine of het publiek het werk doet? In deze sessie gaven we het woord aan creatives die niet enkel de tools, maar ook de cultuur van digitalisering omhelzen, van de participatieve creativiteit van Studio Moniker tot de AI-kunst van Alexander Reben.

MEET THE MAKERS – HOW TO REINVENT YOUR STORY (NL)

De uitdrukking out of the box denken klinkt ouderwets, maar mensen die buiten de lijntjes kleuren zijn helemaal in! We nodigden enkele jonge creatives uit die hun verhaal anders aanpakken. Ze deelden hun ervaringen over experimenteren met storytelling. Hoe kan je hiervoor tijd en financiële ruimte creëren? Hoe waak je erover dat je verhaal centraal blijft staan? In samenwerking met Open VRT

MEET THE MAKERS – SUCCESVERHALEN OP HET SNIJVLAK VAN CULTUUR & INNOVATIE (NL)

Wanneer kunstenaars en organisaties uit wetenschap, technologie en innovatie samenwerken brengen ze hun kennis samen en openen ze nieuwe perspectieven op culturele en maatschappelijke kwesties. Wat brengt hen bij elkaar? Hoe pakken ze die samenwerking aan?

Dinsdag 15.12

GAME ENGINES IN TV & FILM (EN)

Game engines zijn sinds enige tijd game changers in televisie- en filmproducties. We spraken onder meer met Habib Zargarpour, een levende legende op vlak van speciale effecten. Zargarpour stond mee aan het roer van visueel baanbrekende blockbusters als Twister en The Perfect Storm en meer recent Blade Runner 2049 en Greyhound. Hij vertelde hoe game engines zoals Unity imposante special effects almaar toegankelijker maken voor film- en tv-makers met een bescheiden budget. In samenwerking met het VAF

DE ZAAK CULTUUR – DATAÏSME (NL)

Elke organisatie die een digitale transformatie inzet, begrijpt dat ze vroeg of laat in data moeten investeren. Het cliché luidt dat data de nieuwe olie is. Geldt dit ook in de cultuursector? En zo ja, wie zijn de dataïsten daar? In deze sessie stelden we er enkele aan u voor: Saskia Scheltjens, head of research in het Rijksmuseum en Emilie Nenquin, die de VRT op enkele jaren tijd data-driven maakte. Wat kunnen we van hen leren? En hoe verzoen je de zogenaamde filterbubbel met het smaakverbredend aspect van cultuur?

MEET THE MAKERS – CULTUUR & GAMES (NL)

De game-industrie is meer dan een bastion van testosteron en verslavende machines. Games zijn ontmoetingsplaatsen, digitale winkels, virtuele podia, enzovoort. Er zijn ook studio’s en developers die zich op het snijvlak van cultuur en games bevinden. Zij maken van games cultuurproducten, leerplatformen of tools met een sociale en humanitaire impact.

Eva De Jaegere (Vlesp)

DE ZAAK CULTUUR – NAAR NIEUWE BUSINESSMODELLEN (NL)

Corona bracht een versnelde digitale transformatie met zich mee. Leidt dit ook tot een systeemverandering in de cultuursector? Samen met auteur en adviseur Omar Mohout gingen we op zoek naar innovatieve businessmodellen en -ideeën waarmee de cultuursector veerkrachtig en wendbaar kan blijven of worden.

REDEFINING RELEVANCE (EN)

Hoe relevant zijn nieuwsmerken anno 2020 voor hun publiek vandaag en morgen? En wat vindt dat publiek zelf relevant? Heerst er een community gevoel? Is er interactie, emotie en diversiteit? En zijn deze dingen op hun beurt een meerwaarde voor het nieuwsmerk?

HOW-TO – HOE BOUW JE EEN COMMUNITY PODCAST? (NL)

Veel makers hebben hun weg naar de microfoon gevonden. Maar hoe bouw je een publiek rond je podcast en wat is het geheim van een sterke community? Een eenvoudig format, een afgelijnde doelgroep of heb vooral een duidelijke stem nodig? Eva Moeraert en Pieter Blomme brachten voor het derde jaar op rij een stel podcastmakers bij elkaar.

REBRANDING & BUNDLING FOR NEW PLATFORMS (EN)

In een snel veranderende wereld met disruptieve technologieën, nieuwe platformen en een overaanbod aan content staan mediamerken voor verschillende uitdagingen. Om consumenten aan te trekken en aan zich te binden moeten ze heruitvinden wat ze maken én hoe ze hun aanbod optimaal aanbieden. Nadenken over de juiste kanalen en bundels betekent een zoektocht naar de juiste merken die een herkenbare en logische ingang kunnen zijn voor bestaande en nieuwe diensten. Een gesprek over branding en bundling en hoe je dat afstemt op je distributie.

Woensdag 16.12

VRT SANDBOX SESSION – THE MEDIA CRYSTAL BALL BY FUTURE LEADERS (EN)

Hoe ziet de toekomst van media er over vijf jaar uit? Zes start-up goeroes keken in hun glazen bol.

VRT SANDBOX SESSION – THE PROMISED LAND – WILL AI MAKE US RICH AND INTELLIGENT? (WITH AZEEM AZHAR) (EN)

Welk effect zullen deep-tech technologieën zoals AI, machinaal leren en blockchain hebben op de manier waarop we inhoud maken en hoe zullen ze onze bedrijfsmodellen triggeren? We lieten de bekroonde ondernemer en strategisch analist Azeem Azhar (Exponential View) aan het woord.

MOONSHOT AMBITIONS WITH MARIANA MAZZUCATO (EN)

Hoe komen we uit deze crisis en wat kunnen we van de overheid verwachten? We vroegen advies aan professor en econoom Mariana Mazzucato. Tijd om komaf te maken met vooroordelen rond waardecreatie, innovatie en de publieke sector. Mazzucato ziet in de pandemie een opportuniteit om tot een gezondere en duurzamere economie te komen. Eén waarin de mens centraal staat en waarde niet enkel financieel uitgedrukt wordt. Overheden, zo argumenteert Mazzucato, moeten moonshot-ambities durven nastreven.

MEET THE MAKERS – ARTISTS IN RESIDENCE (EN)

Tijdens deze “Meet the Makers”-sessie gingen we in gesprek met kunstenaars over hoe ze die uitdaging aangaan door digitale technologie te gebruiken. Welke plaats krijgt het digitale in hun creatieproces? Wat is hun ervaring met online residenties? Hoe zien ze de rol van kunst, media en technologie in het hertekenen van onze maatschappij?

VRT SANDBOX SESSION – COMPANY CULTURE REBOOT WITH ELKE JEURISSEN (EN)

Hoe kan je een bedrijfscultuur succesvoller en inclusiever maken? Kunnen technische tools helpen bij dat proces? We vroegen het aan inclusieve leiderschapsexpert Elke Jeurissen. Tijdens deze talk ging ze in gesprek met Alice Tranchant (Huapii), Bart Hufen (BrandNewGame), Jochen Roef (Traicie), Simon Floré (Bothrs) & Vincent Merckx (factchecker VRT).

INNOVATION MASTERCLASS MET PETER HINSSEN & SEB CHAN (EN)

Is innovatie enkel iets voor start-ups en digitale bedrijven? Niet als je het vraagt aan nexxworks-oprichter Peter Hinssen en Seb Chan, Chief Experience Officer bij het Australian Centre for the Moving Image.

MEET THE MAKERS – ARTS & SCIENCE (EN)

De samenwerking tussen kunst en wetenschap is in Belgïe nog niet sterk ontwikkeld. Welke tools zijn er nodig? En waarom zijn die samenwerkingen zo essentieel voor beide partijen?